هديه به منتظران گل نرگس 2

  (16)


   عن الرَّيّانِ‏بن الصَّلْت قال: قُلتُ لِلرِّضاعليه‏السلام: أنتَ صاحبُ هذَا الْأمْرِ؟ فقال: أنَا صاحِبُ هذَا الْأمْرِ وَلكنّي لَسْتُ بِالَّذي أمْلأُها عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً، و كَيْفَ أكونُ ذلك عَلى ما تَرى مِنْ ضَعْفِ بَدَني، وَ إنَّ الْقائِمَ هُوَ الّذي إذا خَرَجَ كانَ في سنِّ الشُّيُوخِ وَ مَنْظَرِ الشُّبّانِ، قويّاً في بَدَنِهِ حَتّى لَوْ مَدَّ يَدَهُ إِلى أعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلى وَجْهِ الْأرْضِ لَقَلَعَها، وَ لَوْ صاحَ بَيْنَ الْجِبالِ لَتَدَكْدَكَتْ صُخُورُها. يَكُونُ معَهُ عَصا مُوسى، وَ خاتَمُ سُلَيْمانَ عليهماالسلام. ذاكَ الرّابِعُ مِنْ وُلْدي، يُغَيِّبُهُ اللَّهُ في سِتْرِهِ ما شاء، ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ (بِهِ) الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً1 .
ريّان بن صلت گفت: به حضرت رضاعليه‏السلام عرضه داشتم: آيا شما صاحب اين امر -امامت و ولايت- هستيد؟ فرمودند: من صاحب اين امر هستم ولى من آن كسى نيستم كه زمين را پر از عدل كنم، همانگونه كه سرشار  از جور و ستم باشد. و من چگونه آن -عدل گستر- باشم با وجودى كه ناتوانى جسم مرا مى‏بينى. در صورتى كه قائم -آل محمّدعليهم‏السلام- كسى است كه چون خروج كند در سنّ پيران و در ديدگاه -مردم- همچون جوانان بوده و با بدنى قدرتمند است؛ آن چنان كه اگر دستش را به سوى بزرگترين درخت روى زمين دراز كند آنرا از جا بر مى‏كند و اگر در ميان كوهها فرياد برآورد، سنگهاى آنان متلاشى مى‏گردند. -ديگر از نشانه‏هاى او اين است كه- عصاى موسى و انگشتر سليمان‏عليهماالسلام همراه اوست. آن -حجّت خدا- چهارمين فرزند من است. خداوند اورا در پرده غيبتش تا هر زمان‏كه بخواهد پنهان مى‏دارد. سپس اورا ظاهر ساخته و زمين‏را به‏وجود او آكنده از قسط و عدل خواهد كرد همانگونه كه از جور و ظلم پر شده باشد .

* تأكيد فراوان امامان معصوم عليهم‏السلام بر اين كه قائم آل محمّد عليهم‏السلام فرزند كيست و نشانه‏هاى او كدام است، براى اين مى‏باشد كه شيعه در هيچ زمان فريب دروغ پردازان را نخورده و به اميد سرابى دست از حجّت خدا كه مايه حيات است برندارد.
* يكى از نشانه‏هاى امام زمان‏عليه‏السلام چهره جوان اوست با وجودى كه حضرتش از كهولت سنّ برخوردار است.
* معجزات همه پيامبران عليهم‏السلام علاوه بر علوم و كتابهاشان در نزد يگانه وارث آنان حضرت حجّة بن الحسن العسكرى‏عليهماالسلام مى‏باشد.
* تأكيد مكرّر پيشوايان معصوم عليهم‏السلام بر اينكه تنها كسى كه قيام مسلّحانه خواهد كرد و جهان را از بى عدالتى و تجاوز مى‏رهاند فقط و فقط حجت برگزيده خدا حضرت مهدى‏عليه‏السلام است، نه امامان و رهبران ديگر.

 

    (17)


   عن عَبْدِالسَّلامِ‏بنِ صالِحِ الْهِرَوي قال: سَمِعْتُ دِعْبلَ‏بنَ عليٍّ الْخُزاعىَّ يقولُ: أنْشَدتُ مَولاي الرِّضا عليَّ بنَ مُوسَى‏عليهماالسلام قصيدَتىَ الّتي أوَّلُها :
 مَدارِسُ آياتٍ خَلَتْ مِن تلاوَةٍ
و مَنزِلُ وَحْىٍ مُقْفَرُ العَرَصات
 فَلَمَّا انْتَهَيْتُ إلى قولى :
 خُروجُ إمامٍ لا مَحالةَ خارجٌ
يقُومُ علَى اسْمِ اللَّهِ وَ الْبَرَكاتِ
 يُميِّزُ فينا كُلّ‏حقٍّ و باطلٍّ
ويَجْزى علَى‏النَّعْماءِ وَالنَّقَماتِ
 بَكَى الرِّضاعليه‏السلام بُكاءً شَديداً، ثمَّ رَفَعَ رأْسَهُ إلىَّ فقالَ لي: يا خُزاعىُّ نَطَقَ رُوحُ الْقُدُسِ على لِسانِكَ بهذَيْنِ الْبَيْتَيْنِ، فَهَلْ تدري مَنْ هذا الْإمامُ وَ مَتى يقُومُ؟ فقلتُ: لا يا مولاى إلاّ أنّي سَمِعْتُ بِخُرُوجِ إِمامٍ مِنْكُمْ يُطهِّرُ الْأرْضَ مِنَ الْفَسادِ وَ يَمْلَأُها عدلاً (كَما مُلِئَتْ جَوْراً). فَقالَ: يا دِعْبل، الْإمامُ بَعْدى مُحَمَّدٌ ابنى، وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ عَلىٌّ، و بعدَ علىٍّ ابْنُهُ الْحَسَنُ، و بَعْدَ الْحَسنِ ابْنُهُ الحُجّةُ الْقائِمُ الْمُنتَظَرُ في غَيْبَتِهِ، الْمُطاعُ في ظُهُورِهِ، لَو لَمْ يَبْقِ مِنَ الدُّنْيا إلاّ يَومٌ واحدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ عزَّ و جَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ فَيَمْلَأَ الَأرضَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا2ً .
عبدالسّلام بن صالح هروى گفت: از دعبل خزاعى شنيدم كه مى‏گفت: براى مولايم حضرت ابوالحسن الرّضاعليه‏السلام قصيده‏اى را سرودم كه اوّلش اين بود :
 مَدارِسُ آياتٍ خَلَتْ مِنْ تلاوةٍ
و مَنْزِلُ وَحْى مُقْفَر العَرَصات
 -خانه‏هاى اهل بيت پيامبر كه- محلّ تدريس آيات الهى -بود- اكنون خالى از تلاوت است. و خانه هايى كه محّل فرود وحى الهى بود اكنون عرصه‏هاى آن خالى از عبادت و هدايت است .
 وقتى كه به اين دو بيت رسيدم :
 خُرُوجُ إمامٍ لا مَحالَةَ خارِجٌ
يَقُومُ عَلَى اسمِ اللَّهِ وَ الْبَرَكاتِ
 -آنچه اميد دارم- قيام امامى است كه البته خروج خواهد كرد بنام خدا و با بركتهاى بسيار .
 يُميِّزُ فينا كلَّ حقٍّ و باطلٍّ
و يَجْزى عَلَى النَّعْماءِ وَ النَّقَماتِ
 هر حقّ و باطلى را در ميان ما از هم جدا مى‏كند و مردم را بر نعمتها و نقمتها پاداش مى‏دهد .
 امام ابوالحسن الرّضاعليه‏السلام به شدّت گريستند. سپس سر خود را به سوى من بلند كرده و فرمودند: اى خزاعى اين دو بيت را روح القدس بر زبان تو جارى كرد. آيا اين امامى را كه گفتى مى‏شناسى كيست؟ و چه وقتى قيام مى‏كند؟ عرضه داشتم: نه، اى مولاى من. جز اينكه شنيده‏ام امامى از شما خاندان -رسالت- خروج مى‏كند و زمين را از تباهى پاك كرده و آن را پر از عدل مى‏نمايد - همانگونه كه از جور و ستم پر گشته است. -امام- فرمودند: اى دعبل! امام پس از من پسرم محمّد است؛ و پس از محمّد پسرش على؛ و پس از على پسرش حسن ؛ و پس از حسن پسرش حجّت قائم است عليهم‏السلام كه در غيبتش انتظارش را مى‏كشند و در ظهورش فرمانش را مى‏برند. اگر از عمر دنيا بيش از يك روز باقى نمانده باشد آن روز را خداوند عزّوجلّ آنقدر طولانى كند تا -قائم آل محمّدعليهم‏السلام- خروج كند و زمين را آكنده از عدل نمايد همانگونه كه از جور و ستم پر گشته است .

* در زمان امامت حضرت ثامن الحجج علىّ‏بن موسى الرّضا »عليه آلاف التّحيّة و الثّناء« رفتار دشمنان و منافقان تا آن زمان با دين و اهل بيت پيامبر عليهم‏السلام به گونه‏اى بوده كه آثار رسالت را از ميان برده و اميد مؤمنان تنها به قيام منتقم الهى حضرت مهدى‏عليه‏السلام بوده است.
* قيام قائم آل محمّد عليهم‏السلام از وعده‏هاى حتمى خداوند است؛ و خداوند هرگز خلاف آنچه وعده فرموده، رفتار نمى‏كند.


 
    (18)


   عن سُدَيرِ الصَّيرَفى قال: سَمِعْتُ أباعبدِاللَّه‏عليه‏السلام يقول: إنَّ في صاحِبِ هذَا الْأمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُف‏عليه‏السلام قال: قُلْتُ له: كأنَّك تَذْكُرُهُ حَياتَه أوْ غَيْبَتَه؟ قال: فقال لى: وَ ما يُنْكِرُ مِنْ ذلك هذِهِ الْأُمَّةُ أشْباهُ الْخَنازيرِ. إنَّ إخْوَةَ يُوسُفَ‏عليه‏السلام كانُوا أسْباطاً أَوْلادَ الْأَنبياء تاجَرُوا يوسُفَ، و بايَعُوهُ و خاطَبُوهُ، و هُمْ إخْوتُه و هُوَ أخُوهُمْ، فَلَمْ يَعْرِفوهُ حتّى قال: أنَا يُوسفُ و هذا أخي، فَماتُنكِرُ هذِهِ الاُمّةُ الْمَلْعُونَةُ أنْ يَفعَلَ اللَّهُ عزَّ و جلَّ بحُجَّتِهِ في وَقْتٍ مِنَ الأَوْقاتِ كَما فَعَلَ بِيُوسُفَ، إِنَّ يُوسُفَ‏عليه‏السلام كانَ إلَيهِ مُلْكُ مِصْرَ و كانَ بَيْنَهُ و بَيْنَ والِدِهِ مَسيرَةُ ثَمانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً، فَلَوْ أرادَ أنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلى ذلِكَ، لَقَدْ سارَ يَعقُوبُ‏عليه‏السلام و وُلدُه عِنْدَ الْبشارَةِ تِسعَةَ أيّامٍ مِنْ بَدوِهِمْ إلى مِصر، فَما تُنكِرُ هذِهِ الْاُمّةُ أنْ يَفعَلَ اللَّهُ جلَّ وَ عزَّ بِحُجّتِهِ كَما فَعَلَ بيُوسُفَ، أنْ يَمْشِىَ في أسْواقِهِمْ وَ يَطَأَ بَسَطَهُمْ حَتّى يَأْذَنَ اللَّهُ في ذلِكَ لَهُ كَما أَذِنَ لِيُوسُفَ، قالوا: «أئِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ؟ قال: أَنَا يُوسُفُ»3.
سدير صيرفى گفت: از حضرت صادق‏عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمودند: صاحب اين امر - قيام به شمشير - به حضرت يوسف عليه‏السلام شباهت دارد. عرضه داشتم: مثل اينكه زندگى يا غيبت آن حضرت مورد نظر شماست؟ -سدير- گفت: حضرت به من فرمودند: و آن بخشى از امور او كه اين امّت خوك سيرت انكار مى‏كنند -مورد نظر من است و آن اين است كه-: برادران يوسف‏عليه‏السلام نوادگان و فرزندان پيامبران بودند با اين وصف، يوسف‏عليه‏السلام را متاع خود قرار داده و او را فروختند؛ و وقتى با او روبرو شدند و به گفتگو پرداختند در حالى كه برادران او بودند و او نيز برادر آنان بود ولى يوسف را نشناختند تا وقتى كه گفت: »من يوسفم و اين برادر من است« پس آنچه را كه اين امّت لعنت شده انكار مى‏كنند اين است كه خداى عزّوجلّ در زمانى با حجّت خود همان كند كه با يوسف كرد. حضرت يوسف چون سلطنت مصر در اختيارش بود و فاصله ميان او و پدرش -به اندازه- هجده روز راه بود، اگر مى‏خواست پدرش را با خبر كند مى‏توانست. يعقوب‏عليه‏السلام و فرزندانش پس از رسيدن مژده -سلامتى يوسف‏عليه‏السلام- فاصله ميان خود و مصر را در مدّت نه روز پيمودند. پس آن چيزى كه امّت انكار مى‏كند اين است كه خداى عزّ و جلّ با حجّت خود همانگونه رفتار كند كه با يوسف كرد. يعنى اين را انكار مى‏كنند كه -قائم آل محمّدعليه‏السلام- در بازارهاى آنان راه رود و بر فرش آنان پا گذارد تا وقتى كه خداوند به او فرمان - قيام و ظهور - دهد همانگونه كه به يوسف اذن داد تا برادرانش او را بشناسند - آنگاه برادرانش - گفتند: آيا تو خود يوسف هستى؟ -يوسف- گفت: -آرى- من يوسفم .
 
* امام زمان حضرت مهدى‏عليه‏السلام با برخى ديگر از پيامبران الهى‏عليهم‏السلام نيز شباهت دارد. شباهت آن بزرگوار با حضرت موسى‏عليه‏السلام در ولادت  و خوف از فرعونيان و...
* امّتى خوك سيرت‏اند كه غيرت دفاع از ناموس خود را ندارند و از اين كه نواميس آنان با نامحرمان معاشرتهاى نامشروع دارند متأثّر نبوده بلكه موجب افتخار و سربلندى خود مى‏دانند. چنين امّتى مورد لعن و نفرين خدا و پيامبران و فرشتگان مى‏باشند.
* وقتى اراده خدا بر اين باشد كه كسى شناخته نشود، برادرانش هم گرچه پيغمبرزاده بوده و با او به گفتگو پرداخته باشند، او را نخواهند شناخت.
* امام زمان حضرت حجّةبن الحسن العسكرى عليهماالسلام گرچه در ميان ما مردم زندگى مى‏كند تا جايى كه پاى مقدّس خود را بر فرشهاى ما مى‏نهد، و ما موفّق به ديدار آن قدّيس آسمانى مى‏شويم ولى او را نمى‏شناسيم در صورتى كه او بخوبى فرد فرد ما را مى‏شناسد.


 
    (19)


 عن محمّدِبنِ عُثمانِ الْعَمْرى رضِىَ‏اللَّهُ عنه قال: سمِعْتُهُ يقُولُ: وَ اللَّهِ إنَّ صاحبَ هذَا الْأَمْرِ لَيَحْضُرُ الْمَوْسِمَ كُلَّ سَنَةٍ فَيَرَى النّاسَ و يَعْرِفُهُم و يرَوْنَهُ و لايَعْرِفُونَهُ4 .
عبداللَّه بن جعفر حميرى گفت: از محمّد بن عثمان عَمْرى »رضوان اللَّه تعالى عليه« - نايب خاصّ امام زمان‏عليه‏السلام- شنيدم كه مى‏فرمود: به خدا سوگند صاحب اين امر هر سال در مراسم حجّ حاضر مى‏شود و مردم را مى‏بيند و آنان را مى‏شناسد و مردم او را مى‏بينند و نمى‏شناسندش .

* امام زمان‏عليه‏السلام هر سال با حضور خود در مراسم حج بر اين حقيقت تاكيد دارند كه در همه امور خود مطيع فرمان خداوند عزّ و جلّ مى‏باشند. رفتار و گفتار آن بزرگوار دليل آشكارى بر اراده خداوند در آن زمان و مكان مى‏باشد. «السّلام عليك يا حجّة اللَّه و دليلَ ارادته»5.
* وجود مقدّس حجّت خدا در روى زمين و در ميان خلق خداست ولى مردم به فرمان الهى حقّ شناخت او را ندارند گرچه نشانه‏هاى ظاهرى‏اش را در كتابها خوانده باشند و او را از نزديك با چشمان خود ببينند.


 
    (20)


   عَبدُاللَّهِ‏بنُ جَعْفَر الْحِمْيَري قال: سَمِعْتُ مُحمّدَبنَ عثمان العَمْري رضِىَ‏اللَّهُ عنه يقول: رَأَيْتُهُ صَلَواتُ‏اللَّهِ علَيهِ مُتَعَلِّقاً بِأَسْتارِ الْكَعْبَةِ فِى‏الْمُسْتَجارِ وَ هُوَ يَقُولُ: «الّلهمَّ انْتَقِمْ مِنْ أَعدائي»6.
عبداللَّه‏بن جعفر حميرى گفت: از محمّد بن عثمان عمرى »رضوان اللَّه تعالى عليه« شنيدم كه مى‏فرمود: - حضرت حجّةبن الحسن العسكرى عليهماالسلام را در مستجار كعبه ديدم كه پرده كعبه را گرفته -دعا مى‏كرد- و مى‏گفت: خداوندا «انتقام مرا از دشمنانم بگير».

* دشمنان امام زمان كه لعنت و نفرين خدا و خلق خدا بر آنان باد عبارتند از: دشمنان خدا و دشمنان پيامبر و عترت پاك او.
* دشمنان امام زمان همان كسانى هستند كه دشمنان خدا و دشمنان اولياى اورا به‏دوستى برگزيده و باآنان پيمان ترك مخاصمه دارند.
* دشمنان امام زمان منكران امامت و ولايت او در اين زمانند.
* دشمنان امام زمان، دشمنان دوستان و معتقدان به آنحضرت مى‏باشند.
* دشمنان امام زمان، ستمگران در حقّ خدا -يعنى: كافران، مشركان، منافقان و مفسدان- و دشمنان اولياى خدا، و آنان كه از ترس تكفير به جاى دشمنى با امام زمان، با پيروان امام زمان به جنگ برخاسته‏اند مى‏باشند.


 
    (21)


  عبدُاللَّهِ‏بنُ جَعفرِ الْحِمْيَرى قال: سأَلتُ مُحَمّدَبنَ عثمان العَمْري رضِىَ اللَّهُ عَنْهُ، فقلتُ له: أَرَأَيْتَ صاحِبَ هذَا الأَمْرِ؟ فقال: نَعَمْ و آخِرُ عَهدي بِهِ عِندَ بَيْتِ اللَّهِ الْحَرامِ و هُوَ يَقُولُ: «اللّهُمَّ أَنْجِزْ لى ما وَعَدْتَني»7.
عبداللَّه بن جعفر حميرى گفت: از محمّدبن عثمان عمرى »رضوان اللَّه تعالى عليه«، پرسيدم: آيا صاحب اين امر را ديده‏اى؟ فرمود: آرى؛ آخرين بار اورا در كنار خانه خدا ديدم -كه دعا مى‏كرد و- مى‏گفت: «خداوندا در آنچه به من وعده فرموده‏اى شتاب كن «.

* تعجيل در امر فرج و ظهور آن امام همام به خواست و اراده خداوند است. هرگاه او بخواهد حضرتش قيام خواهد كرد.
* دعا براى تعجيل در فرج امام زمان‏عليه‏السلام تأسّى كردن به آن وجود مقدّس است. و در جهت رضاى او گام برداشتن.


 
    (22)


   عن محمّدِبن مُسْلِم قال: سَمِعْتُ أَباعَبْدِاللَّهِ‏عليه‏السلام يقول: إنْ بَلَغَكُمْ عَنْ صاحِبِ هذَا الْأَمْرِ غَيْبَةٌ فَلاتُنْكِرُوها8 .
محمّدبن مسلم گفت: از حضرت صادق‏عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمودند: اگر از صاحب اين امر غيبتى رسيد شما را، -معترض به آن نشده و- انكارش نكنيد .
 
* اكنون همان زمان است و ما مبتلا به غيبت امام زمان حضرت مهدى‏عليه‏السلام شده‏ايم، نكند طول غيبت آن حضرت خللى در عقيده ما وارد كند.
* در زمان غيبت، هيچكس مجاز نيست امامت و ولايت آن ولىّ اللَّه اعظم »ارواحنا فداه« را انكار كند و يا ديگرى را جانشين او بداند.


 
    (23)


   عن غياثِ‏بْنِ إبراهيم، عن الصّادقِ جعفرِبنِ مُحمّد، عن أبيه، عن آبائِهِ عليهم‏السلام قالَ: قالَ رسولُ اللَّهِ‏صلى الله وعليه وآله: مَنْ أَنْكَرَ الْقائِمَ مِنْ وُلْدي فَقَدْ أَنْكَرَني9 .
غياث بن ابراهيم گفت: حضرت صادق از پدران بزرگوارش يك به يك نقل فرمود كه رسول خداصلى الله وعليه وآله فرمودند: هر كس قائم از فرزندان مرا انكار كند، مرا انكار كرده است .
 
* انكار امام زمان حضرت مهدى‏عليه‏السلام با انكار رسالت پيامبر برابر است. و منكران امامت و ولايت و وجود مقدّس آن امام همام در حقيقت منكر اسلام و نبوّت پيامبر اكرم‏صلى الله وعليه وآله مى‏باشند. گرچه آنان قرآن و پيامبر و يازده امام معصوم را پذيرفته باشند.
* ايمان و اعتقاد به وجود مقدّس امام زمان حضرت مهدى‏عليه‏السلام از ضروريّات دين است، و منكر ضرورى دين كافر است.


 
    (24)


  عن ابن مَسْكان، عن أبي‏عبدِاللَّه‏عليه‏السلام قال: مَنْ أَنْكَرَ واحِداً مِنْ الْأَحْياءِ فَقَْد أَنْكَرَ الْأَمْوات10 .
ابن مسكان گفت: حضرت صادق‏عليه‏السلام فرمودند: هر كس يكى از -امامان معصوم- زنده را انكار كند همانا همه اموات -آنان- را انكار كرده است .
 
* تنها امام حىّ و زنده‏اى كه از نسل پيامبر باقى مانده است حضرت مهدى »عجل‏اللَّه تعالى فرجه« مى‏باشد و امروز انكار وجود مقدّس آن بزرگوار برابر است با انكار پيامبر و يازده وصىّ بر حقّ اوعليهم‏السلام.


 
    (25)


   عن محمّدِبْنِ النُّعمان قال: قالَ لى أبوعَبْدِاللَّهِ‏عليه‏السلام: أقْرَبُ ما يَكُونُ الْعَبْدُ إلَى اللَّهِ عزَّ وَ جلَّ و أرضى ما يَكُونُ عنْهُ، إذَا افْتَقَدُوا حجّةَ اللَّهِ فَلَمْ‏يُظْهِرْ لَهُمْ، و حَجَبَ عنْهُمْ فَلَمْ‏يَعْلَمُوا بِمَكانِهِ، وَ هُمْ في ذلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لاتَبْطُلُ حُجَجُ اللَّهِ وَ لا بيّناتُهُ؛ فَعِنْدَها فَلْيَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَباحاً و مَساءً، وَ إنّ أَشَدَّ ما يَكُونُ غَضَباً عَلى أَعْدائِهِ إذا أَفْقَدَهُمْ حُجّتَهُ فَلَمْ‏يُظْهِر لَهُمْ، وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّ أَوْلِياءَهُ لايَرْتابُونَ، وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّهُمْ يَرْتابُونَ (لَ)ماأَفْقَدَهُمْ حُجَّتَهُ طَرْفَةَ عَيْنٍ11 .
محمّدبن نعمان گفت: حضرت صادق‏عليه‏السلام به من فرمودند: نزديكترين حالت بندگان با خداى عزّ و جلّ و راضى‏ترين حالت آنان از خداوند عزيز هنگامى است كه حجّت - برگزيده - خدا را گم كنند و خداوند نيز او را بر ايشان ظاهر نسازد و از آنان پوشيده بدارد و ايشان نيز از جاى او بى خبرباشند و آنان در اين حالت بر اين باور باشند كه -زمين را بدون حجّت نمى‏ماند- و حجّتهاى پيشين خدا باطل نمى‏گردند؛ و دلائل روشن خدا از بين نمى‏رود؛ اين افراد در چنين حالتى بايد صبح و شام منتظر فرج باشند. و همانا سخت‏ترين غضب خدا بر دشمنانش هنگامى است كه حجّتش را از آنان پنهان كرده و بر ايشان آشكار نكند در حالى كه مى‏داند دوستانش ترديدى به دل راه نمى‏دهند؛ و اگر بداند دوستانش دچار ترديد مى‏شوند يك چشم برهم زدن حجّت خود را از آنان پنهان نمى‏دارد .
 
* صبح و شام بايد در انتظار فرج قائم آل محمّدعليهم‏السلام باشيم.
* غيبت امام زمان حضرت مهدى‏عليه‏السلام امتحان بزرگى براى امّت اسلام است. اگر كسى در وجود مقدّس  آن بزرگوار و امامت و ولايتش ترديدى كند از دشمنان خداوند به شمار مى‏آيد. زيرا دوستانش هيچ ترديدى در امر حضرت بقية اللَّه‏عليه‏السلام ندارند.
* غيبت امام زمان حضرت مهدى‏عليه‏السلام هيچگونه ترديدى در دل دوستان خدا ايجاد نمى‏كند.
* خداوند، ايمان و هدايت دوستانش‏را عزيز و برتر شمرده است.


 
    (26)


   عنِ الْفَيْضِ‏بْنِ مُخْتار قال: سَمِعْتُ أباعبدِاللَّهِ‏عليه‏السلام يقُولُ: مَنْ ماتَ مِنْكُم و هُوَ مُنتظِرٌ لِهذَاالْأَمْرِ كَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائِمِ فى فُسْطاطِهِ، (قال:) ثُمّ مَكَثَ هَنيئَةً ثُمّ قال: لا، بَلْ كَمَنْ قارَعَ مَعَهُ بِسَيْفِهِ، ثمّ قال: لا وَ اللَّه، إلاّ كَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ‏صلى الله وعليه وآله12 .
فيض بن مختار گفت: از حضرت صادق‏عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمودند: هر كس از شما بميرد در حالى كه براى اين امر -فرج حضرت حجّت‏عليه‏السلام- چشم براه باشد، مانند كسى است كه همراه قائم -آل محمّدعليهم‏السلام- و در خيمه اوست. -فيض‏بن مختار- گفت: حضرت اندكى مكث كرده سپس فرمودند: نه بلكه مانند كسى است كه همراه او با شمشير غلبه مى‏كند. سپس فرمودند: نه به خدا سوگند، نيست مگر آنكه در ركاب پيامبر خداصلى الله وعليه وآله به شهادت رسيده باشد .
 
* كسى كه در زمان غيبت امام زمان »عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف« به انتظار امر خدا مانده باشد همانند كسى است كه در راه خدا به رهبرى امام زمانش بپاخاسته و بر دشمنان خدا و ستمگران زمانه پيروز گشته است.
* همانگونه كه انكار امام زمان حضرت مهدى‏عليه‏السلام مانند انكار پيامبر اسلام بود، با امام زمان در انتظار فرج بودن هم مانند در ركاب پيامبرصلى الله وعليه وآله به جهاد برخاستن و به شهادت رسيدن است.


 
    (27)


   عَنْ عَلِىّ‏بْنِ رِئابٍ، عن أبي‏عَبْدِاللَّهِ‏عليه‏السلام: أَنّهُ قال فى قَوْلِ اللَّهِ عزَّوَ جَلَّ: «يَوْمَ يَأْتي بَعْضُ‏آياتِ رَبّكَ لايَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ‏تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ13»، فقال‏عليه‏السلام: الآياتُ هُمُ‏الْأَئِمَّةُ، وَ الْآيَةُالْمُنْتَظَرَةُ، الْقائِمُ‏عليه‏السلام فَيَوْمَئِذٍ لايَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ‏تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ‏قَبْلِ قِيامِهِ بِالسَّيْفِ، و إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ آبائِهِ‏عليهم‏السلام .14
علىّ‏بن رئاب گفت: حضرت صادق‏عليه‏السلام در باره گفته خداوند تبارك و تعالى كه فرموده: »روزى كه نشانه‏اى از نشانه‏هاى پروردگارت برسد -در آن روز- كسى كه پيش از آن ايمان نياورده باشد، ايمانش در آن روز سودى نمى‏بخشد« فرمودند: نشانه‏هاى الهى همان امامان -معصوم- و نشانه‏اى كه چشم براه اويند قائم -آل محمّدعليهم‏السلام- مى‏باشد. در زمان ظهور كسى كه پيش از قيام مسلّحانه حضرت به او ايمان نياورده است ايمانش سودى ندارد گرچه به پدران آن حضرت مؤمن بوده باشد .
 
* ايمان پس از ظهور به حضرت مهدى‏عليه‏السلام  مانند ايمان فرعون به خدا در حال غرق شدن است كه پذيرفته نيست. و براى صاحبش سودى ندارد.
* امام زمان‏عليه‏السلام آيت غضب خدا بر كافران و مشركان و منافقان است. از اين رو آنها پس از قيام آن حضرت، با ترس و وحشت اظهار ايمان مى‏كنند.

 

    (28)


   عن أبى‏حَمْزةِ الثُّمالي، عن أبي‏جعفرعليه‏السلام قال: سَمِعْتُهُ يقول: إنَّ أقْربَ النّاس إلَى اللَّهِ عَزّ و جلّ و أَعْلَمَهُمْ بِهِ وَ أَرْأَفَهُمْ بِالنّاسِ مُحمّدٌصلى الله وعليه وآله وَ الْأَئِمّةُ عليهم‏السلام، فادْخُلُوا أيْنَ دَخَلُوا وَ فارِقُوا مَنْ فارَقُوا -عَنى بِذلكَ حُسَيْناً و وُلدَهُ عليهم‏السلام- فَإِنّ الْحَقّ فيهِمْ، وَ هُمُ الْأَوصياءُ وَ مِنْهُمُ الْأَئِمّةُ، فَأَيْنَما رَأَيْتُمُوهُمْ فَاتَّبِعُوهُمْ، وَ إنْ أَصْبَحْتُمْ يَوْماً لاتَرَوْنَ مِنْهُمْ أَحَداً، فَاسْتَغيثُوا بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ انْظُرُوا السُّنَّةَ الّتي كُنْتُمْ عَلَيْها وَ اتّبِعُوها، و أَحِبُّوا مَنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ وَ أَبْغِضُوا مَنْ كُنْتُم تُبْغِضُونَ، فَما أَسْرَعَ ما يَأْتيكُمُ الْفَرَجُ15 .
ابوحمزه ثمالى گفت: از حضرت باقرعليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمودند: نزديكترين مردم به خدا و داناترين و دلسوزترين آنان نسبت به مردم، حضرت محمّد و امامان -معصوم عليهم‏السلام - مى‏باشند. پس شما وارد شويد در آنچه آنان وارد شده‏اند و جدا شويد از آنكه آنان از وى جدا شده‏اند -مقصود امام‏عليه‏السلام از ائمّه‏اى كه از افرادى جدا شده‏اند، و ما بايد در جدا شدن از دشمنان، تابع آنان باشيم، حضرت سيّدالشّهداء و فرزندان مطهّر او عليهم‏السلام مى‏باشند- حقّ با آنان است و ايشان جانشينان پيامبرند و امامان -معصوم- از نسل آنانند، هر كجا آنان را ديديد از ايشان پيروى كنيد. اگر روزى رسيد كه هيچيك از آنان را نديديد به درگاه خداوند عزّ و جلّ استغاثه كنيد؛ و به سنّتى كه بدان دست يافته‏ايد توجّه داشته و از همان پيروى كنيد. و دوست بداريد كسانى را كه پيش از اين دوست داشتيد و دشمنى كنيد با كسانى كه دشمنى داشتيد. چه زود فرج مى‏رسد شما را .
 
* آنچه را كه پيشوايان معصوم عليهم‏السلام عامل به آن بودند براى ما قابل پيروى، و از آنچه باز ايستاده‏اند خوددارى لازم است.
* غيبت امام زمان‏عليه‏السلام نوعى عذاب و غضب پروردگار بر بندگان است. در چنين موقعيّتى استغاثه به درگاه خداوند و توبه و بازگشت به سوى او از مهمترين كارهاست. بايد مانند كسانى كه غرق شده‏اند فرياد استغاثه ما بلند باشد تا مورد رحمت حقّ قرار بگيريم و موجب تعجيل در فرج مولا و سرورمان حضرت بقيّةاللّه‏عليه‏السلام باشد.
* تكاليف ما در زمان غيبت همانند تكاليف كسانى است كه در زمان حضرت امام حسن عسكرى‏عليه‏السلام زندگى مى‏كردند. عمل به آنچه از پيشوايان معصوم‏عليهم‏السلام به دست ما رسيده است. و پرهيز از نو آورى و تغيير در سنّت پيامبرصلى الله وعليه وآله به عنوان تجديد نظر در احكام الهى.
* با دوستان آل‏محمّدعليهم‏السلام دوست، و با دشمنانشان دشمن باشيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نگارش در تاريخ شنبه 27 اسفند 1390برچسب:, توسط پوریا |

اسلایدر